Tema 4: el sector de serveis: comerç i transport
4.1. El pes del sector terciari al món
4.2. El comerç: factors i tipologia
4.3. Els transports
4.4. L’impacte mediambiental del comerç i del transport
4.5. El comerç i el transport a la Unió Europea
4.6. El comerç i el transport a Espanya i a Catalunya
4.1. El pes del sector terciari al món
4.1.1. La importància dels serveis
Reben el nom de serveis les activitats que no produeixen béns materials i que estan destinades a atendre les necessitats de les persones o de les empreses: sanitat, finances, comerç, turisme, transports…
El sector terciari ha agafat molta importància des del segle XX per la economia i la quantitat de treballadors que ocupa.
Però la situació varia segons el grau de desenvolupament: com més desenvolupament, més importància del sector de serveis. Hi ha diferents causes que originen aquest fet:
- Augment del poder adquisistiu
- Investiguen a la competència
- Augements de serveis que duen a terme les administracións
4.1.2. Tipus de serveis
Els serveis es poden classificar en dos grans grups: - Serveis públics
- Serveis privats
4.1.3. La deslocalització dels serveis
Tradicionalment els serveis s’han localitzat a les àrees urbanes.
Els serveis més qualificats i avançats s’acostumen a localitzar en grans àrees metropolitanes i formen districtes de negocis.
Hi ha empreses dels països desenvolupats que translladen alguns dels seus serveis a altres ciutats més petites o, fins i tot, a països menys desenvolupats, en què la mà d’obra és més barata. És a dir, assistim a una deslocalització del sector de serveis.
4.2. El comerç: factors i tipologia
4.2.1. Els factors de l’activitat comercial
Els factors que influeixen en l’activitat comercial són tres:- El desenvolupament dels transports i les seves infraestructures
- La densitat de població
- El nivell adquisitiu de les persones
4.2.2. Comerç interior i comerç exterior
Hi ha dos tipus de comerç: el comerç interior i el comerç exterior.
El comerç interior inclou les activitats comercials que es porten a terme dins de les fronteres d’un estat.
Intervenen 2 tipus d’intermediaris comercials:
- Els minoristes
- Els majoristes
El comerç exterior engloba activitats comercials entre països. Les compres de productes estrangers s’anomenen importacions i els productes que venen d’altres països s’anomenen exportacions
4.2.3. L’organització del comerç mundial
El comerç mundial està regulat mitjançant acords que s’estableixen entre països i a l’Organització Mundial del Comerç (OMC).
Per facilitar i afavorir el comerç, molts països s’u eixen per formar blocs comercials. Aquests blocs poden ser de dos tipus:
- Àrea de lliure comerç
- Unió duanera
4.3. Els transports
4.3.1. Què són els serveis de transport
El transport consisteix en translladar persones i mercaderies d’un indret a un altre.
Perquè el transport sigui possible es necessiten dos tipus d’elements:
- Els mitjans de transport
- Les infraestructures
4.3.2. Les funcions dels transports
En l’actualitat, els serveis de transport compleixen tres funcions:- Una funció econòmica
- Una funció social
- Una funció política
4.3.3. La xarxa de transport
La xarxa de transport és el conjunt d’infraestructures creades per a la circulació dels vehicles.
Una xarxa de transport pot ser més o menys adequada per al desenvolupament econòmic. Perquè sigui eficaç ha de tenir aquests trets:
- Ser una xarxa densa
- Presentar una àmplia connectivitat
- Diposar d’una bona accessibilitat
4.3.4. Les grans xarxes mundials de transport
Les principals xarxes de transport són les següents:- El transport terrestre
- Les rutes aèries
- Les rutes marítimes
4.4. L’impacte mediambiental del comerç i del transport
4.4.1. La sostenibilitat del transport naval
La major part del trànsit de mercaderies es fa per la mar. Es transporten substàncies altamentes contaminants com ara el petroli, derivats del petroli i gas natural.
Els combustibles dels vaixells són molt contaminants, molts de vaixells tenen dipòsits de carburant que es altament contaminan i contribueix en la contaminació marina.
4.4.2. L’impacte de la navegació aèria
La reducció de costos als viatges aeris a atribuït a un increment notables de passatgers, sobretot turistes, migracions i viatgers de negocis.
Les emicions dels avions de GEH contribueixen de manera important a la pol.lició atmosfèrica.
4.4.3. El transport terrestre i els problemes mediambientals que causa
Els transports terrestres estan relacionats amb l’increment de cotxes, camions,... Que tenen una icidència important sobre el medi:
- Impacte atmosfèric
- L’impacte de les infraestructures
4.5. El comerç i el transport a la Unió Europea
4.5.1. Consolidació de les relacions Estats Units-Unió Europea
Els estats Units i la Unió Europea són grans socis comercials.
Les relacions comercials entre les dues àrees se sostenen sobre dos puntuals:
- La relació estreta entre grans grups industrials
- La integració de les seves economies. Hi ha en marxa negociacions per crear una àrea de lliure comerç.
4.5.2. Els desafinaments principals per al transport europeus
La Unió Europea orienta les polítiques comunes de transport a superar tant els principals problemes a què s’enfronta el transport europeu actual com a crear una veritable xarxa de transport europea basada en els anomenats grans eixos o corredors intermodals. Amb aquestes polítiques s’aconseguirà:
- Disminuir la congestió
- Reduir la dependència energètica
- Estendre i completar les infraestructures de transport a totes les àrees
- Reduir els gasos a,b efecte hivernacle
4.6.El comerç i el transport a Espanya i a Catalunya
4.6.1. El comerç a Espanya
L’activitat comercial és una de les més importants en l’economia espanyola, com el nombre de treballadors, 3 millons, el 16%.
4.6.2. Comerç interior
De totes les per les que treballen al comerç, més de la meitat ho fan en el comerç minorista, la majoria són dones.
4.6.3. El comerç exterior a Espanya
La balança exterior espanyola ha estat tradicionalment deficitària, per la gran dependència de l’exterior en productes energètics, matèries primeres i béns d’equipament.4.6.4. El comerç a Catalunya
Comerç interior: es caracteritza per l’existència d’una xarxa de botigues concentrades a les zones urbanes
Comerç exterior: ha augmentat creixent per internacionalitzció de l’economia.
4.6.5. El transport a Espanya
La xarxa de transport a Espanya s’ha caracteritzat per una concepció radial i perquè és un sistema desequelibrat que no ofereix la mateixa densitat en tot el territori.
4.6.6. El transport a catalunya
Pot se naval, terrestre o aeri. El terrestre va per autopistes i carreteres, naval pel mar Mediterrani o l’Atlàntic i l’aeri per l’aire.
Sou els millors, ens heu salvat de un examen <3<3 seguiunos a insta @neui2004
ResponderEliminar@s1lk1__18